Communications scientifiques

 

Gilbert, W., Bureau, J. S., Poellhuber, B., & Guay, F. (2020, juin). Le modèle bifacteur-ESEM à deux facteurs généraux : particularités et pertinence pour la validation d’échelles multidimensionnelles. Communication orale présentée au 11e colloque de Méthodes quantitatives en sciences humaines (MQSH), Québec, Canada

 

Gilbert, W., Bureau, J. S., Poellhuber, B., and Guay, F. (2020, juin). Using Bifactor-ESEM to distinguish need-support/thwarting from three sources: Validation of an encompassing need-support scale in education. Poster session presented at the 10th SELF International Conference, Québec.

 

Gilbert, W., Bureau, J. S., et Guay, F. (2020, Mai). La tricherie chez les étudiants universitaires : Le rôle du soutien et de la menace aux besoins psychologiques par les programmes d’étude. Affiche présentée au 88e congrès de l’Association francophone pour le savoir, Sherbrooke.

 

Gilbert, W., Bureau, J. S., Poellhuber, B., Guay, F. (2020, mars). Anxiété, depression et mode de vie malsain à l’université: regard sur le rôle du soutien aux besoins psychologiques par le contexte universitaire. Communication présentée au 42e Congrès annuel de la Société Québécoise sur la recherche en psychologie, du 27 au 29 mars 2020.

 

Tsujimoto, K., Plamondon, A., Guay, F., & Martinussen, R. (2020, juin). Affective factors and early reading: Defining motivation and engagement to understand specific associations with reading skills. Communication présentée au 27th Annual Meeting of the Society for the Scientific Study of Reading du 8 au 11 juin 2020, Newport Beach, Californie, USA.

 

Guay, F. (2019, juin). Autonomous and controlled motivations: Differentiation between school subjects matters to predict academic achievement. Communication présentée dans le cadre du symposium «Frontiers and Recent Developments in Self-Determination Theory» au 16e European Congress of Psychology, Moscou, Russie.

 

Bédard-Thom, C., Guay, F., Bradet, R. (2019, mai). Mental toughness among high school students: Are autonomy supportive relationships relevant for mental toughness and academic outcomes? Affiche présentée dans le cadre du 7e International Self-Determination Theory Conference, Egmond aan Zee, Hollande.

 

Pelletier, D., Gilbert, W., & Guay, F. (2019, mai). Types of reading support from teachers, parents and peers that predict changes in reading motivation among 4th to 6th graders: A systematic literature review. Affiche présentée dans le cadre du 7e International Self-Determination Theory Conference, May 21-24 2019, Egmond aan Zee, Hollande.

 

Dubois, P., Guay, F. St-Pierre, M-C. (2019, mai). Adolescent with special education needs: the role of autonomy support and self-determined motivation in job search behaviors. Affiche présentée dans le cadre du 7e International Self-Determination Theory Conference, May 21-24 2019, Egmond aan Zee, Hollande.

 

Vargas Lascano, D. I., Ratelle, C. F., Guay, F., Duchesne, S., Litalien, D., (2019, mai). Need satisfaction during the transition to secondary school and its implications in later education: A latent transition analysis. Affiche présentée dans le cadre du 7e International Self-Determination Theory Conference, May 21-24 2019, Egmond aan Zee, Hollande.

 

Gilbert, W., Pelletier, D., Guay, F. & Bradet, R. (2019). Big-fish-little-pond effect on self-concept: The moderating role of a classroom environment supporting basic psychological needs. Affiche présentée dans le cadre du 7e International Self-Determination Theory Conference, May 21-24 2019, Egmond aan Zee, Hollande

 

Busque-Carrier, M., Ratelle, C. F., Duchesne, S., Guay, F. (2019, mai). Developmental trajectories of career decision-making motivations from High school to university and the predicting role of mothers’ self-reported values. Affiche présentée dans le cadre du 7e International Self-Determination Theory Conference, May 21-24 2019, Egmond aan Zee, Hollande.

 

Bureau, J. S., Howard, J. L., Chong, J., Morneau-Vaillancourt, G., & Guay, F. (2019, mai). A meta-analysis of motivational outcomes within education. Communication présentée dans le cadre du 7e International Self-Determination Theory Conference, May 21-24 2019, Egmond aan Zee, Hollande.

 

Gareau, A., Gaudreau, P. G., Boileau, L. B., & Guay, F. (2019, mai). Integrating a dual-process model to self-determination theory : Subliminal priming of autonomous motivation enables explicit autonomous motivation to predict learning performance. Communication présentée dans le cadre du 7e International Self-Determination Theory Conference, May 21-24 2019, Egmond aan Zee, Hollande.

 

Ratelle, C. F., Plamondon, A., Litalien, D., Duchesne, S., & Guay, F. (2019, mai). Developmental trajectories of maternal autonomy support across adolescence: Perspectives of mothers and youths. Communication présentée dans le cadre du 7e International Self-Determination Theory Conference, May 21-24 2019, Egmond aan Zee, Hollande

 

Guay, F., Bureau, J. S., Litalien, D., Ratelle, C. F., & Bradet, R. (2019, mai). A self-determination theory perspective on RIASEC occupational themes: Motivation types as predictors of self-efficacy and college program domain. Communication présentée dans le cadre du 7e International Self-Determination Theory Conference, May 21-24 2019, Egmond aan Zee, Hollande.

 

Plante, I., Dubeau, A., Fréchette-Simard, C., & Guay, F. (2019, mars). Big-Fish-Little-Pond Effects during the Transition from Elementary to Secondary Schools: A Longitudinal Field Study. Affiche présentée au 2019 Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development, Baltimore, Maryland, USA.

 

Gagnon, E., Ratelle, C. F., Boisclair-Châteauvert, G., Duchesne, S., & Guay, F. (2019, Avril). Predicting Changes in Vocational Exploration: The Role of Parental Behaviors and Family Characteristics. Communication présentée dans le cadre du AERA Annual Meeting, April 5-9, 2019, Toronto, Canada.

 

Falardeau, E., Valois, P., Guay, F., Pelletier, D., Gianetti, J., & Ngambo Domche, G. (2019, avril). Effects of self-regulation strategy development (SRSD) on the writing performance of francophone teenagers. Communication présentée dans le cadre du AERA Annual meeting, April 5-9, 2019, Toronto, Canada.

 

Dubois, P., St-Pierre, M.-C., & Guay, F. (2018, novembre). School-to-work transition of young adults with a developmental language disorder: A literature review.  Communication présentée au 2018 American Speech-Language-Hearing Association, Boston, US.

 

Falardeau, E., Valois, P., Guay, F., Sauvaire, M., Lord, M.-A. (2018, octobre). Efectividad de la enseñanza explícita de las estrategias de escritura en el contexto de la respuesta a la intervención con adolescentes en Québec. Communication présentée au Congrès international sur la formation et la profession enseignante (Congreso internacional sobre la formacion y la profesion docente), Santiago, Chili.

 

Bédard-Thom, C., Guay, F., & Trottier, C. (2018, octobre). A Review of Mental Toughness in the Sport Setting: Proposal of a New Model Integrating Self-Control, Self-Efficacy, Goals and Stressors. Affiche présentée au 33e congrès annuel de l’Association for Applied Psychology, Toronto, Canada.

 

Guay, F., Valois, P., & Falardeau, E. (2018, septembre). Supporting school students’ motivation: Developing teachers’ pedagogical practices through the CASIS professional development workshop. Communication présentée dans le cadre du Symposium «Need-Supportive Practices: What Teachers Do and Why it Matters» du EARA 2018 International Conference, Ghent, Belgique.

 

Litalien, D., Hamelin, G., & Guay, F. (2018, août). Predicting PhD students’ persistence over a 5-year period. Communication présentée à la Conférence internationale de motivation (ICM, EARLI-SIG8), Aarhus, Danemark.

 

Ratelle, C. F., Duchesne, S., Guay, F., & Boisclair Châteauvert, G.(2018, juin). Comparing the contribution of overall structure and its specific dimensions for competence-related outcomes : A bifacor model. Communication présentée au 29e congrès  de l’International Conference of Applied Psychology, Montréal, Canada.

 

Guay, F., (2018, juin). Motivation at school: Between and within school subjects’ specificity matter in the prediction of outcomes. Communication présentée au 29e congrès de l’International Congress of Applied Psychology, Montréal, Canada.

 

Guay, F., Valois, P., & Falardeau, É.  (2018, juin). Motivating elementary school students toward writing: The CASIS professional development program. Communication présentée au 29e congrès de l’International Congress of Applied Psychology, Montréal, Canada.

 

Gilbert, W., Pelletier, D., Bradet, R., & Guay, F. (2018, juin). Does teachers’ self-efficacy explain the difference in students’ writing motivation over the elementary school years? Affiche présentée au 29th International Congress of Applied Psychology, Montréal, Canada.

 

Dubois, P., Guay, F., & St-Pierre, M.-C. (2018, juin). Comparison of students with a developmental language disorder and students with learning difficulties during their last year of the Work-Oriented Training Path regarding their autonomy support and motivation toward job search, and their psychological wellbeing. Communication présentée au 29th International Congress of Applied Psychology (ICAP 2018), Montréal, Canada.

 

Boudreault, A., Lessard, J., Guay, F. (2018, mai). L’effet médiateur de la perception des comportements dans la classe sur la relation entre la confiance à gérer les comportements et l’utilisation de pratiques inefficaces. Communication présentée au 86e congrès de l’ACFAS, Chicoutimi, Canada.

 

Boudreault, A., Lessard, J., Guay, F. (2018, mai). Les défis reliés à la formation continue en ligne asynchrone auprès des enseignants : le regard d’un doctorant sur son projet de recherche. Communication présentée au 5e Colloque international en éducation du CRIFPE, Montréal, Canada.

 

Lavoie, A. M., Belleville, G., Guay, F., & Foldes-Busque, G. (2018, mars). Le perfectionnisme et la motivation à poursuivre des études doctorales. Affiche présentée à la SQRP, Québec. 

 

Plante, I., Fréchette-Simard, C., Dubeau, A. et Guay, F. (2018, janvier). School transition effects on achievement motivation: the role of academic selection. Communication présentée à l’Hawaii International Conference on Education, Hawaii, US. 

 

Guay, F. Falardeau, É. & Valois, P. (2017, septembre). When practice meets theory: Evaluation of a professional development program based on self-determination theory for inservice and preservice elementary school teachers. Communication présentée au 9th SELF Biennal International Conference, Melbourne, Australia.

 

Ratelle, C.F., Morin, A.J.S., Guay, F., & Duchesne, S. (2017, Septembre). Parental psychological need support as a predictor of student achievement: Untangling the role of sources of evaluation and parental constructs. Communication présentée au 9th SELF Biennal International Conference, Melbourne, Australie.

 

Dubois, P., Guay, F., St-Pierre, M.-C. (2017, juin). La transition école-emploi de jeunes adultes présentant un trouble développemental de langage : Les rôles de l’autodétermination du jeune, des attentes et du soutien à l’autonomie offert par l’entourage. Communication présentée à la Journée scientifique du GRIP, Québec, Qc, Canada.

 

Renauld, S., Guay, F., St-Pierre, M-C. (2017, juin). Améliorer la compréhension en lecture des élèves de 10 à 21 ans : Une recension des pratiques les plus efficientes. Affiche présentée à la journée de la recherche organisée par le Groupe sur l’inadaptation psychosociale chez l’enfant

(GRIP), Québec, Qc, Canada.

 

Bédard-Thom, C., Bradet, R. et Guay, F. (2017, juin). La force mentale chez les élèves du secondaire : un prédicteur de la réussite scolaire et de la préférence pour des problèmes difficiles. Affiche présentée à la Journée scientifique du GRIP, Québec Qc, Canada.

 

Ratelle, C.F., Duchesne, S., & Guay, F. (2017, juin). Convergences and divergences in informants’ evaluations of parental need-supporting behaviors and their relations to academic outcomes. Communication présentée au Congrès annuel de la Société canadienne de psychologie, Toronto, ON (Canada).

 

Gagnon, E., Ratelle, C.F., Boisclair Châteauvert, G., Duchesne, S. & Guay, F. (2017, mai). Motivational Processes as Explicative Factors for the Role of Parental Support in the Vocational Exploration of the Adolescent. Communication présentée au 10th Anniversary Meeting of the Society for the Study of Motivation, Boston, Massachusetts, États-Unis.

 

Lebel, J., Guillemette, A., Ratelle, C.F., Duchesne, S. & Guay, F. (2017, mai). Vocational self-efficacy and parental structure as predictors of vocational indecision. Communication présentée au 10th Anniversary Meeting of the Society for the Study of Motivation, Boston, Massachusetts, États-Unis.

 

Bédard-Thom, C., Bradet, R. et Guay, F. (2017, mai). La force mentale chez les élèves du secondaire : un prédicteur de la réussite scolaire et de la préférence pour des problèmes difficiles. Affiche présentée au 85e congrès de l’Association francophone pour le Savoir, Montréal, Qc, Canada.

 

Guay, F. (2017, mai). La motivation des étudiants du collégial à poursuivre des activités liées à leur choix de carrière et leur niveau d’indécision de carrière. Communication présentée dans le cadre de la journée de la recherche sur la motivation au collégial du 85e congrès de l’Association francophone pour le savoir, Montréal, QC, Canada.

 

Dubois, P., Guay, F., St-Pierre, M.-C. (2017, mai). Pour une transition réussie vers la vie adulte : Comment soutenir les jeunes ? Communication présentée au Colloque de formation – Créneau carrefour jeunesse, Sainte-Adèle, Qc, Canada.

 

Ratelle, C.F., Duchesne, S., & Guay, F. (2017, Avril-Mai). Predicting students’ competence-related outcomes using a multidimensional operationalization of parental structure. Communication présentée au congrès annuel de l'American Educational Research Association, San Antonio, Texas, États-Unis.

 

Gagnon, E., Ratelle, C.F., Duchesne, S. & Guay, F. (2017, mars). Le rôle du soutien à l'autonomie parental sur le développement vocationnel de l'adolescent. Communication présentée dans le cadre du 39e congrès annuel de la Société québécoise pour la recherche en psychologie, Montréal, Québec, Canada.

 

Bédard-Thom, C., Bradet, R. et Guay, F. (2017, mars). Les prédicteurs motivationnels de la force mentale chez des élèves du secondaire. Communication présentée au 39e congrès annuel de la Société québécoise pour la recherche en psychologie, Montréal, Qc, Canada.

 

Dubois, P., Guay, F., St-Pierre, M.-C. (2017, mars). Les prédicteurs d’une transition réussie vers la vie adulte chez les jeunes ayant des besoins particuliers. Communication présentée au 42e congrès annuel de l’Institut TA – Troubles d’apprentissages et défis dans le monde d’aujourd’hui, Montréal, Qc, Canada.

 

Guay, F. (2016, Août). Motivation at school: Between and within school subjects’ specificity matter in the prediction of academic achievement. International. Communication présentée à l'Internation Conference on Motivation, Thessalonique, Grèce. 

 

Guay, F. , Roy, A., & Valois, P (2016, Juillet). Teacher Structure as a Predictor of Students’ Perceived Competence and Autonomous Motivation: The Moderating Role of Differentiated Instruction in the Canadian Context. Communication présentée à l'International Congress of Psychology, Yokohama, Japon. 

 

Guay, F., & Senécal, C. (2016, Juin). Students’ school attachment and feelings of relatedness to teachers predict how they enjoy and value school learning activities. Communication présentée au 3rd Canadian Conference On Positive Psychology, Niagara-on-the-Lake, Ontario, Canada.

 

Ratelle, C.R., Boisclair Châteauvert, G., Duchesne, S., & Guay, F. (2016, Juin). Testing a multidimensional parental structure scale. Communication présentée au 6th International Conference on Self-Determination Theory, Victoria, BC, Canada.

 

Guay, F., Valois, P., Lessard, & Falardeau, E. (2016, Juin). Examining the effects of a teachers' professional development program on elementary students’ motivational resources in written French and behavioural outcomes. Communication présentée au 6th international conference on self-determination theory, Victoria, BC, Canada. 

 

Renaud, S., Lessard, V.,  Guay, F., Valois, P., & Falardeau, E. (2016, Juin). The big-fish-little-pond effect on elementary school children’s academic self-concept: The moderating role of teachers’ pedagogical practices. Communication présentée au 6th international conference on self-determination theory, Victoria, BC, Canada.

 

Guay, F., & Ratelle, C.R. (2016, Juin). The CASIS professional development program: The cornerstone of teachers’ pedagogical practices for students’ motivational resources and achievement. Communication présentée au 6th international conference on self-determination theory, Victoria, BC, Canada.

 

Ratelle, C.R., Duchesne, S., & Guay, F. (2016, Juin). Using a multi-informant approach on parental behaviors for predicting adjustment. Communication présentée au 6th international conference on self-determination theory, Victoria, BC, Canada.

 

Guay, F., Valois, P., Falardeau, E, Lessard, V. (2016, Juin) Elementary Teachers' Pedagogical Practices and Students' Motivational Resources in Written French. Affiche présentée à l’American Educational Research Association (AERA) Conference, Washington, DC, US.

 

Renauld, S., Guay, F., Lessard, V., Falardeau, É., & Valois, P. (2016, Mai). Portrait de la motivation en écriture d’élèves du primaire de la grande région de Québec. Affiche présentée au 84e Congrès annuel de l’Association canadienne française pour l’avancement des sciences (ACFAS), Montréal, Qc, Canada.

 

Bélisle, S., Lessard, V., Guay, F., Valois, P., Falardeau, E. (2016, Avril) Perception de compétence en écriture: Comparaison entre des élèves qui bénéficient de période d’orthopédagogie et ceux qui n’en ont pas. Affiche présentée au 38e Congrès annuel de la Société québécoise de la recherche en psychologie, Trois-Rivières, Qc, Canada.

 

Denault, A., & Guay, F. (août 2015). Activity leaders’ autonomy support and motivation in the context of extracurricular activities: Testing generalization effects in the school context. Eighth SELF Biennial International Conference, 20 au 24 août 2015, Kiel, Allemagne.

 

Ratelle, C., Duchesne, S., & Guay, F. (août 2015). Comparing the contribution of mothers’ and fathers’ need supporting behaviors for predicting adolescents’ motivational resources during vocational development. Eighth SELF Biennial International Conference, 20 au 24 août 2015, Kiel, Allemagne. 

 

Guay, F., Super, W., Ratelle, C., Duchesne, S., & Litalien, D. (août 2015). Do students regulated by introjection experience negative educational outcomes? A closer look at cognitive, affective, and behavioral consequences. Eighth SELF Biennial International Conference, 20 au 24 août 2015, Kiel, Allemagne.

 

Ratelle, C.F., Duchesne, S., & Guay, F. (2015, Août). Predicting adjustment in school using three perspectives on parents’ need-supporting behaviors. Communication présentée au congrès annuel de l’American Psychological Association, Toronto, Ontario, Canada.

 

Guay, F., Ratelle, C., Lessard, V., & Dubois, P. (avril 2015). Mothers and fathers’ autonomy-supportive and controlling behaviors: an analysis of interparental influences. Affiche présentée dans le cadre de l’American Educational Research Association (AERA) Conference, 16 au 20 avril 2015, Chicago, Il, US.

 

Lessard, V.& Guay, F. (juillet 2014). Impact of CASIS Intervention Program to increase elementary school students’ motivation and performance in writing. Visible LearningPlus International Conference 2014, San Diego, CA, US.

 

Garon-Carrier, G., Boivin, M., Forget-Dubois, N., Guay, F., Kovas, Y., Lemelin, J., Dionne, G., & Tremblay, R. (mai, 2014). Une étude longitudinale de l’association entre la motivation intrinsèque et le rendement en mathématiques. 82e congrès annuel de l’Association francophone pour le savoir (ACFAS), Montréal, Qc., Canada.

 

Lemelin, J., Boivin, M., Forget-Dubois, N., Dionne, G., Guay, F., Brendgen, M., & Vitaro, F. (mai, 2014). L’étiologie des différences individuelles sur le plan du rendement et de la motivation en lecture : une étude longitudinale de jumeaux québécois. 82e congrès annuel de l’Association francophone pour le savoir (ACFAS), Montréal, Qc., Canada.

 

Lessard, V. & Guay, F. (mai, 2014). Retombées de la formation CASIS sur la motivation et la relation enseignant-élèves des garçons et des filles du primaire. 82e congrès annuel de l’Association francophone pour le savoir (ACFAS), Montréal, Qc., Canada.

 

Ratelle, C., Duchesne, S., & Guay, F. (mai, 2014). Un modèle motivationnel du développement vocationnel. 82e congrès annuel de l’Association francophone pour le savoir (ACFAS), Montréal, Qc., Canada.

 

Taylor, G., Guay, F., Perreault, S., Senécal, C., & Vitaro, F. (mai, 2014) Activités parascolaires, profils motivationnels et adaptation scolaire et sociale chez des jeunes de milieux défavorisés. 82e congrès annuel de l’Association francophone pour le savoir (ACFAS), Montréal, Qc., Canada.

 

Peterson, E., Stupnisky, R. H., Majerus, M. M., Butz, N., & Guay, F. (avril, 2014). Testing a model of elementary students’ reading achievement: Teacher-student relationship predicting motivation and self-concept. Affiche présentée dans le cadre de l’American Educational Research Association (AERA) Conférence, Philadelphie, PA, 3 au 7 avril 2014.

 

Guay, F. Sénécal, C. & Litalien, D. (2013). Reciprocal relationships between mother’s and father’s autonomy support and control: Analysis of the actor-partner interdependance model (APIM) using structural equation modeling (SEM). Communication présentée au 7th SELF Biennal International Conference, Singapour. 

 

Litalien, D., & Guay, F. (2013, Septembre). Publish or Perish: Understanding Factors Related to PhD Students Research Productivity. Poster présenté au 7th SELF Biennal International Conference, Singapour.

 

Guay, F., Valois, P., Falardeau, E., & Lessard, V. (Août, 2013). Elementary Teachers' Pedagogical Practices and Students' Motivation: An Observational Study. Congrès international de l’American Psychological Association (APA), Honolulu, États-Unis.

 

Lessard, V., Guay, F., & Litalien D. (Juin, 2013). Relations over time among self-concept, autonomous regulation, controlled regulation, and academic achievement toward writing. 5e Congrès international sur la théorie de l’autodétermination, 27 au 30 juin 2013, Rochester, États-Unis.

 

Litalien, D., & Guay, F. (Juin, 2013). PhD completion: Identifying motivational resources and engagement indicators that matter most. 5e Congrès international sur la théorie de l’autodétermination, 27 au 30 juin 2013, Rochester, États-Unis.

 

Guay, F., Falardeau, E., Valois, P., & Lessard, V. (Juin, 2013). Increasing Writing Competencies and Motivational Resources through a Teacher Professional Development Program (CARIS). 5e Congrès international sur la théorie de l’autodétermination, 27 au 30 juin 2013, Rochester, États-Unis.

 

Chanal, J., & Guay, F. (Juin, 2013). Hierarchical and Multidimensional Aspects of Academic Self-Determined Motivation. 5e Congrès international sur la théorie de l’autodétermination, 27 au 30 juin 2013, Rochester, États-Unis.

 

Ratelle, C.F., Duchesne, S., & Guay, F. (Juin, 2013). Positive parental behaviors and adolescents' vocational development: A self-determination analysis. Communication présentée dans le cadre du 74e congrès annuel de la Société canadienne de psychologie, Québec, Québec.

 

Guay, F. (Mai, 2013). Trajectories of Occupational Aspirations During Adolescence: The Role of Autonomy Support and Motivational Resources. In S.H. Solberg H.M.G. Watt (Chair), Educational and Occupational Aspirations: Complementary Theoretical Perspectives and Analytical Approaches. Annual Meeting and Exhibition of American Educational Research Association (AERA), 27 avril au 1er mai 2013, San Francisco, California, US.

 

Litalien, D., & Guay, F. (Mai, 2013). Predicting Dropout Intentions In PhD Studies. Congrès international de l’American Educational Research Association (AERA), 27 avril au 1er mai 2013, San Francisco, États-Unis.

 

Ratelle, C, Simard, K., Guay, F. (Mai, 2013). University Students’ Subjective Well-Being: The Role of Autonomy Support From Parents, Friends, and the Romantic Partner. Congrès international de l’American Educational Research Association (AERA), 27 avril au 1er mai 2013, San Francisco, États-Unis.

 

Roy, A., Guay, F., Valois, P. (Mai, 2013). The Big-Fish-Little-Pond Effect and the Classroom Educational Context: The Moderation Role of Differentiated Instruction. Congrès international de l’American Educational Research Association (AERA), 27 avril au 1er mai 2013, San Francisco, États-Unis.

 

Lessard, V., Guay, F., Falardeau, É., & Valois, P. (mai, 2013). Développement et évaluation de la validité et de la fidélité d’une grille d’observation évaluant des pratiques pédagogiques d’enseignants du primaire. 81e congrès annuel de l’Association francophone pour le savoir (ACFAS): Savoirs sans frontières. Québec, Qc., Canada.

 

Guay, F., Sénécal, C., & Ratelle, C. (avril 2013). Trajectories of Occupational Aspirations during Adolescence: The Role of Autonomy Support and Motivational Resources. Annual Meeting of the American Educational Research Association (AERA), 27 avril au 1er mai 2013, San-Francisco, CA, États-Unis.

 

Chanal, J., & Guay, F. (aout 2012). The Structure of Academic Self-Determined Motivation. Paper presented at the International Conference on Motivation 2012, Frankfurt am Main, Germany.

 

Litalien, D., & Guay, F. (2012, Juillet). Construction and validation of a scale assessing motivation toward PhD studies. Congrès international des Junior Researchers (JURE, EARLI), Regensburg, Allemagne.

 

Guay, F. (avril 2012). A Self-Determination Theory Perspective on the Big-Fish-Little-Pond Effect. 2012 Annual Meeting of the American Educational Research Association (AERA), 13-17 avril, Vancouver, BC, Canada.

 

Guay, F. (août 2011). The Academic Motivation Scale (AMS) : Using Exploratory Structural Equation Modeling (ESEM) to Provide Further Evidences on its Construc Validity.14th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction, 30 août-3 septembre, Exeter, UK, Angleterre.

 

Roy, A., Guay, F., & Litalien, D. (juin 2011). Persistence in school-based extracurricular activities among adolescents: The role of autonomy support, motivation and perceived competence. 6th Self Biennial International Conference, 19-22 juin, Québec, QC, Canada.

 

Litalien, D., Roy, A., & Guay, F. (juin 2011). Alcohol consumption among adolescents: Does perceived academic competence matters? 6th Self Biennial International Conference, 19-22 juin, Québec, QC, Canada.

 

Chanal, J., Guay, F., Larose, S., Boivin, M., & Vitaro, F. (juin 2011). Causal Ordering of Academic Self-Concept and Achievement for multiple school subjects in young elementary school children. 6th Self Biennial International Conference, 19-22 juin, Québec, QC, Canada.

 

Blouin, P., & Guay, F. (juin 2011). Negative Academic Emotions: The Role of Achievement Goals and Contingent Self-Esteem. 6th Self Biennial International Conference, 19-22 juin, Québec, QC, Canada.

 

Austin, S., Senécal, C., Guay, F., & Fernet, C. (juin 2011). A Motivational Analysis of Dietary Self-Care in Adolescents with Type 1 diabetes: A Cross-Lagged Longitudinal Study. 6th Self Biennial International Conference, 19-22 juin, Québec, QC, Canada.

 

Stupnisky, R. H., Perry, R. P., Hall, N. C., & Guay, F. (juin 2010). An intraindividual examination of first-year university students' daily perceptions of control. Congrès annuel de la Société Cannadienne de Psychyologie (SCP), 3-5 juin, Winnipeg, MB, Canada.

 

Talbot, D., Chateauvert, J., & Guay, F. (mai 2010). La dépression chez les jeunes : les activités parascolaires peuvent-elles vraiment aider? 78ième congrès de l’Association francophone pour le savoir (ACFAS), 10 au 14 mai, Montréal, QC, Canada.

 

Feng, B., Valois, P., & Guay, F. (mai 2010). Testing the self-determination continuum across two domains using the Rasch rating scale model. 4th International Self-Determination Theory Conference, 13-16 mai, Gand, Belgique.

 

Roy, A., & Guay, F. (mai 2010). Relatedness as a predictor of trajectories of identified and introjected regulations during the high school years. 4th International Self-Determination Theory Conference, 13-16 mai, Gand, Belgique.

 

Litalien, D., & Guay, F. (mai 2010). Graduate students' autonomous and controlled motivations as predictors of their attribution-based emotions following negative feedback. 4th International Self-Determination Theory Conference, 13-16 mai, Gand, Belgique.

 

Stupnisky, R. H., Hall, N. C., Perry, R. P., & Guay, F. (mai 2010). Stability of first-year university students' perceived control: A six-month longitudinal study. Congrès annuel de la Société canadienne pour l'étude de l'éducation (SCÉÉ), 29 mai au 1er juin, Montréal, QC, Canada.

 

Nouwen, A., Austin, S., Sénécal, C., & Guay, F. (september 2009). Effects of sex, age, duration of diabetes on dietary self-care in adolescents with type 1 diabetes: A Self-Determination theory perspective. 45th Annual Meeting of the European Association for the Study of Diabetes, september 29th to october 2nd, Vienna, Austria.

 

Renaud, A,, Taylor, G., Koestner, R., & Guay, F. (march 2009). La motivation des adolescents envers l'environnement et l'école: Deux trajectoires développementales opposées. 31e Congrès annuel de la Société Québecoise pour la Recherche en Psychologie (SQRP), march 20-22, Ottawa, ON, Canada.

 

Litalien, D., & Guay, F. (march 2009). Validation d'un modèle motivationnel des aspirations professionnelles chez les jeunes de régions éloignées et urbaines. 31e Congrès annuel de la Société Québecoise pour la Recherche en Psychologie (SQRP), march 20-22, Ottawa, ON, Canada.

 

Poitras, S.-C., Guay, F., Ratelle, C., Senécal, C., Vallerand, R. J., Viraro, F., & Larose, S. (march 2009). Le soutien à l'autonomie offert par les parents, les pairs et les enseignants est-il lié à une motivation autodéterminée et à une perception de compétence scolaire élevée ches les élèves de secondaire? 31e Congrès annuel de la Société Québecoise pour la Recherche en Psychologie (SQRP), march 20-22, Ottawa, ON, Canada.

 

Senécal, C., Guay, F., & Austin-Fernet, S. (january 2009). Contextual and motivational factors associated to trajectories of dietary self-care activities in a sample of type 1 diabetic adolescents. Fifth SELF Biennial International Conference, january 13-15, Al Ain, United Arab Emirates.

 

Guay, F., Roy, A., Ratelle, C.F., & Senécal, C. (2009, January). Causal Ordering of Academic Self-Concept, Academic Autonomous Regulation, and Academic Achievement. Fifth SELF Biennial International Conference, 13-15 January, Al Ain, Émirats Arabes Unis.

 

Roy, A., Poitras, S.-C., Guay, F., & Valois, P. (january2009). Relations between school-based extracurricular activities participation and adolescents' social vocational and educational outcomes. Fifth SELF Biennial International Conference, january 13-15, Al Ain, United Arab Emirates.

 

Fernet, C., Austin-Fernet, S., Dussault, M., Guay, F., & Senécal, C. (october 2008). La santé psychologique des enseignants: à qui la responsabilité? 30e session d'étude de l'Association pour le Développement des Méthodologies d'Évaluation en Éducation (ADMEE-Canada), Trois-Rivières, QC, Canada.

 

Litalien, D., Guay, F., & Poitras, S.-C. (may 2008). Quand les parents s’en mêlent : La motivation scolaire autodéterminée peut-elle atténuer l’effet des aspirations parentales sur les aspirations scolaires de l’étudiant? 76e congrès annuel de l’Association Francophone pour le Savoir (Acfas), Québec, QC, Canada.

 

Cardinal, A., Ratelle, C., Guay, F. (may 2008). Exploration de l’apport du cours Projet Personnel d’Orientation (PPO) sur plusieurs variables vocationnelles. 76e congrès annuel de l’Association Francophone pour le Savoir (Acfas), Québec, QC, Canada.

 

Poitras, S.-C., Guay, F., Ratelle, C. F., & Litalien, D. (may 2008). Soutien à l’autonomie, autodétermination et perceptions de compétence : Vers un nouveau modèle motivationnel de la formation des intérêts vocationnels. 76e Congrès annuel de l’Association Francophone pour le Savoir (Acfas), Québec, QC, Canada.

 

Cardinal, A., Guay, F., & Ratelle, C. (march 2008). Développement et validation d’une échelle de mesure : Échelle de motivation à l’égard du cours PPO. 30e congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie (SQRP), Trois-Rivières, QC, Canada.

 

Poitras, S.-C., Guay, F., Ratelle, C., & Litalien, D. (march 2008). Développement et validation d’une mesure évaluant la perception d’efficacité personnelle et la motivation autodéterminée au regard d’activités vocationnelles issues de la typologie RIASEC. 30e congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie (SQRP), Trois-Rivières, QC, Canada.

 

Larose, S., Tarabulsy, G. M., Harvey, M., Drouin, É., Cyrenne, D., Garceau, O., Guay, F., & Deschênes, C. (march 2008). Trajectories of mentor efficacy beliefs in mentoring and links with mentee academic and vocational adjustment. In Karcher, M. j. & Larose, S. (Chairs), How do effective mentoring relationships work? A look inside the dyads. 12th Biennial Meeting of the Society for Research on Adolescents (SRA), march 6-9, Chicago, IL, USA.

 

Harvey, M., Larose, S., Smith, S., Drouin, É., Cyrenne, D., Garceau, O., Guay, F., & Deschênes, C. (march 2008). Trajectories of mentor self-efficacy beliefs and development of a productive working alliance during a mentoring experience. 12th Biennial Meeting of the Society for Research on Adolescents (SRA), march 6-9, Chicago, IL, USA.

 

Litalien, D., Poitras, S.-C. & Guay, F. (january 2008). Why rural students have lower educational aspirations than urban ones? An explanation based on sociological and motivational models. Sixth Annual Hawaii International Conference on Education, january 4-8, Honolulu, USA.

 

Poitras, S.-C., Guay, F., Litalien, D., & Chanal, J. (january 2008). Profiles of motivation about career decision making: A Self-Determination Theory Perspective. Sixth Annual Hawaii International Conference on Education, january 4-8, Honolulu, USA.

 

Guay, F. & Senécal, C. (july 2007). Children of divorce relationships with parents, academic motivation, and academic achievement. Xth European Congress of Psychology, july 3-6, Prague, Czech Republic.

 

Senécal, C., Julien, É., & Guay, F. (july 2007). Longitudinal relations among perceived autonomy support from health care practitioners, motivation, coping strategies, and dietary adherence in a sample of adults with type 2 diabetes. Xth European Congress of Psychology, july 3-6, Prague, Czech Republic.

 

Senécal, C., Austin, S., Guay, F., & Nouwen, A. (june 2007). Adherence to dietary self-care activities among diabetic patients: Motivational resources, autonomy support and coping strategies. 68e congrès annuel de la Société Canadienne de Psychologie (SCP), ,june 7-9 Ottawa, ON, Canada.

 

Austin, S., Senécal, C., & Guay, F. (june 2007). Eating problems in adolescent girls with type 1 diabetes: How do motivational resources contribute to dietary adherence and the desire to stay thin? 68e congrès annuel de la Société Canadienne de Psychologie (SCP), june 7-9, Ottawa, ON, Canada.

 

Carbonneau, N., Valleranf, R. J., Fernet, C., Guay, F., & Senécal, C. (june 2007). Passion for teaching. 68e congrès annuel de la Société Canadienne de Psychologie (SCP), june 7-9, Ottawa, ON, Canada.

 

Fernet, C., Guay, F., & Senécal, C. (june 2007). Le lien entre les ressources motivationnelles et le sentiment d’épuisement professionnel: peut-il y avoir de la fumée sans feu? 68e congrès annuel de la Société Canadienne de Psychologie, june 7-9, Ottawa, ON, Canada.

 

Chanal, J., & Guay, F. (may 2007). Divorce and adolescents’ academic achievement: Does autonomy support from mothers and fathers and children’s motivational resources mediate this relation? 3rd International Self-Determination Theory Conference (SDT), may 24-27,Toronto, ON, Canada.

 

Julien, É., Senécal, C., Guay, F. (may 2007). Longitudinal relations among perceived autonomy support from health care practitioners, motivation, coping strategies, and dietary compliance in a sample of adults with type 2 diabetes. 3rd International Self-Determination Theory Conference (SDT), may 24-27, Toronto, ON, Canada.

 

Poitras, S.-C., Guay, F., Julien, É., Senécal, C., & Litalien, D. (may 2007). Subjective psychological distress among young adults: The role of global and contextual levels of self-determined motivation. 3rd International Self-Determination Theory Conference (SDT), may 24-2, Toronto, ON, Canada.

 

Litalien, D., Poitras S.-C., Guay F., & Senécal, C. (may 2007). Representations of relatedness with parents and friends and academic motivation during the late adolescence-early adulthood period: Reciprocal or unidirectional effects? 3rd International Self-Determination Theory Conference (SDT), may 24-27, Toronto, ON, Canada.

 

Austin-Fernet, S., Senécal, C., & Guay, F. (may 2007) Intraindividual changes in dietary adherence among diabetic youth: The role of perceived support, competence and autonomy. 3rd International Self-Determination Theory Conference (SDT), may 24-27, Toronto, ON, Canada.

 

Delisle, M.-N., Guay, F., Senécal, C., & Larose, S. (may 2007). There is a majority of men in my sciences’ courses: The negative impact of numerical representation of women on gender stereotypes endorsement and autonomous academic motivation. 3rd International Self-Determination Theory Conference (SDT), may 24-27, Toronto, ON, Canada.

 

Vachon, V., Senécal, C., Guay, F., & Delisle, M.-N. (may 2007). Physical activity among adolescents: The role of social context, aspiration, and motivational resources. 3rd International Self-Determination Theory Conference (SDT), may 24-27, Toronto, ON, Canada.

 

Fernet, C., Guay, F., & Senécal, C. (may 2007). Motivation within the work context: Do teachers’ work tasks motivations exert a spillover effect from one task to another? 3rd International Self-Determination Theory Conference (SDT), may 24-27, Toronto, ON, Canada.

 

Carbonneau, N., Vallerand, R. J., Fernet, C., Guay, F., & Senécal, C. (may 2007). Passion for teaching: Intra and interpersonal consequences. 3rd International Self-Determination Theory Conference (SDT), may 24-27, Toronto, ON, Canada.

 

Lavigne, G. L., Carbonneau, N., Vallerand, R. J., Fernet, C., Guay, F., & Senécal, C. (march 2007). La passion pour l'enseignement: est-ce qu'avoir la flamme fait une différence dans la vie professionnelle des enseignants? 29e Congrès de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie (SQRP), march 30th to april 1st, Sherbrooke, QC, Canada.

 

Fernet, C., Guay, F., & Senécal, C. (october 2006). L'importance de la spécificité des domaines de compétence des enseignants lors de l'évaluation de leur perception d'efficacité personnelle au travail. 28e session d'étude de l'Association pour le Développement des Méthodologies d'Évaluation en Éducation (ADMÉÉ-Canada). "Les compérences: à la recherche des méthodologies d'évaluation", october 19-20, Trois-Rivières, QC, Canada.

 

Guay, F., Ratelle, C. F., Duchesne, S., & Senécal, C. (july 2006). Meet the parents: mothers and fathers’ contextual and psychological resources associated to adolescents’ perceptions of parental autonomy support. 4th International Biennial SELF Research Conference, july 23-27, Ann Arbor, USA.

 

Fernet, C., Senécal, C., Guay, F. (july 2006). Are motivational resources important correlates of intraindividual changes in teachers’ burnout? 4th International Biennial SELF Research Conference, july 23-27, Ann Arbor, USA.

 

Austin, S., Fernet, S., Senécal, C., & Guay, F. (july 2006). Charlie and the chocolate factory: motivation, self-efficacy and adherence to dietary self-care activities among diabetic adolescents. 4th International Biennial SELF Research Conference, july 23-27, Ann Arbor, USA.

 

Gauthier, L., Senécal, S., & Guay, F. (july 2006). Women's depressive symptomatology during the transition to motherhood: The effects of competence, relatedness, and autonomy. 4th International Biennial SELF Research Conference, july 23-27, Ann Arbor, USA.

 

Delisle, M.-N., Senécal, C., Guay, F., & Larose, L. (july 2006). Students in science and engineering programs and academic motivation: The mediation role of gender stereotypes beliefs. 4th International Biennial SELF Research Conference, july 23-27, Ann Arbor, USA.

 

Pierce, T., Senécal, C., Gauthier, L., & Guay, F. (july 2006). Stability and meaningful variability in women’s attachment anxiety over the transition to parenthood: contributions of marital conflict and support. Biennial International Conference of the International Association for Relationships Research (IARR), july 6-10, Rethymnon, Greece.

 

Larose, S., Ratelle, C. F., Guay, F., & Senécal, C. (march 2006). Trajectories of persistence and career interest toward math and science: A sociomotivational analysis. 11th Biennial meeting of the Society for Research on Adolescence (SRA), march 23-26, San Francisco, CA, USA.

 

Larose, S., Guay, F., Duchesne, S., Vitaro, F., & Tremblay, R. (march 2006). Contrôle parental, problèmes de comportement pendant l'adolescence et réussite scolaire. 28e congrès de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie (SQRP), march 17-19, Montreal, QC, Canada.

 

Poitras, S-C., Guay, F., Ratelle, C. F., Pierce, T., & Grenier, V. (march 2006). Comparaison de la perception de deux enfants d’une même famille concernant différents comportements parentaux, en fonction du sexe et du rang de naissance de l’enfant. 28e Congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie (SQRP), march 17-19, Montréal, QC, Canada.

 

Ratelle, C. F., Poitras, S.-C., Guay, F., Pierce, T., & Duchesne, S. (march 2006). Le style parental selon une approche familiale. 28e Congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie (SQRP), march 17-19, Montreal, QC, Canada.

 

Duchesne, S., Véronneau, M.-H., Guay, F., Larose, S., & Senécal, C. (february 2006). Les trajectoires scolaires et le rôle des facteurs personnels, familiaux et sociaux. Groupe de recherche sur l'inadaptation psychosociales chez l'enfant (GRIP), Université Laval, Québec, QC, Canada.

 

Larose, S., Guay, F., Duchenes, S., Vitaro, F., & Tremblay, R. (february 2006). Contrôle parental et développement des problèmes de comportement pendant l'adolescence. Groupe de recherche sur l'inadaptation psychosociales chez l'enfant (GRIP), Université Laval, Québec, QC, Canada.

 

Larose, S., Guay, F., Deschênes, C., Garceau, O., Cyrenne, D., Harvey, M., & Drouin, É. (february 2006). Développement et évaluation d'un prograqmme de mentorat pour l'intégration et la réussite des étidants de sciences (MIRES). Journée thématique sur l'ensignement collégial organisée par le FQRSC. Québec, QC, Canada.

 

Fernet, C., Senécal, C., Guay, F., Dowsonm, M., & Marsh, H. (november 2005). Motivation toward specific work task among elementry and high school teachers: The Work Task Motivation Scale for Teachers (WTMST). Australian Association for Research in Education Conference (AARE), 27 november 27th to december 1st, Sydney, Australia.

 

Guay, F., & Senécal, C. (june 2005). Why parents' educational level and income are related to children's academic functioning: A self-determination theory perspective. Capabilities and happiness international conference, june 16-18, Milan, Italy.

 

Delisle, M.-N., Senécal, C., Guay, F., Larose, S. (june 2005). Une analyse comparative de la motivation académique des étudiants inscrits en sciences et génie à l’université. 66e Congrès annuel de la Société Canadienne de Psychologie (SCP), june 9-11, Montreal, Canada.

 

Duchesne, S., Ratelle, C. F., Larose, S., Guay, F., & Senécal, C. (april 2005). Heterogeneity of academic and personal-emotional adjustment during transition to college in a science program. Annual Meeting of the American Educational Research Association (AERA), april 11-15. Montreal, QC, Canada.

 

Tremblay, S., Pierce, T., Senécal, C., & Guay, F. (march 2005). Satisfaction conjugale de la mère et sentiment d'efficacité du père comme facteur contribuant à l'implication du père auprès de son enfant âgé de deux mois. 27e Congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie (SQRP), march 18-20, Mont-Sainte-Anne, QC, Canada.

 

Fernet, C., Senécal, C., & Guay, F. (march 2005). Le sentiment d'efficacité des enseignants: Validation canadienne-française du "Classroom and School Context Teacher Self-Efficacy Scale". 27e Congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie (SQRP), march 18-20, Mont-Sainte-Anne, QC, Canada.

 

Julien, É., Senécal, C., & Guay, F. (march 2005). Observance au traitement et qualité de vie des adultes diabétiques: Une analyse de la motivation et de l'adaptation au stress. 27e Congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie (SQRP), march 18-20, Mont-Sainte-Anne, QC, Canada.

 

Gauthier, L., Senécal, C., Guay, F., & Pierce, T. (march 2005). Trajectoires de développement et déterminants de la symptomatologie dépressive postnatale chez les mères: Une perspective motivationnelle. 27e Congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie (SQRP), march 18-20, Mont-Sainte-Anne, QC, Canada.

 

Ratelle, C. F., Guay, F., Boivin, M., Senécal, C., & Larose, S. (january 2005). The quality of relationships during childhood and their association with self-determined relationship regulation in adulthood and well-being. 6th Annual Meeting of the Society for Personality and Social Psychology (SPSP), january 20-22, New Orleans, USA.

 

Pierce, T., Cantin, E., Senécal, C., & Guay, F. (january 2005). The contribution of relationship-specific attachment to partner and parents to maternal concerns, self-efficacy and depression over the transition to parenthood. 6th Annual Meeting of the Society for Personality and Social Psychology (SPSP), january 20-22, New Orleans, USA.

 

Guay, F., Ratelle, C., Senécal, C., & Larose, S. (july 2004). Predicting developmental and chronic types of career indecision: The role of neuroticism, self-efficacy, autonomy, and support from parents and friends. 3e Congrès biennal du SELF Research Center, july 4-7, Berlin, Germany.

 

Senécal, C., Fernet, C., Austin, S., & Guay, F. (july 2004). Adolescents with type 1 diabetes: How do health care practioners, parents and friends contribute to dietary adherence and glycemic control. 3e Congrès biennal du SELF Research Center, july 4-7, Berlin, Germany.

 

Leboeuf, G., Guay, F., Senécal, C., & O'Neill, W. (june 2004). Looking at death: The effects of subtle versus blatant mortality salience on worldview defense and anxiety. 65e Congrès annuel de la Société Canadienne de Psychologie (SCP), St-John's, NL, Canada.

 

Senécal, C., Fernet, C., Austin, S., & Guay, F. (may 2004). A motivational analysis of how health care professionals, parents and friends contribute to adolescents' dietary adherence and glycemic control. 2nd International Self-Determination Theory Conference (STD), may 21-23, Ottawa, ON Canada.

 

Gauthier, L., Senécal, C., Guay, F., & Pierce, T. (may 2004). Psychosocial factors and postnatal depressive symptomatology: A self-determination theory perspective. 2nd International Self-Determination Theory Conference (SDT), may 21-23, Ottawa, ON, Canada.

 

Ratelle, C., Guay, F., Larose, S., & Senécal, C. (may 2004). Developmental trajectories of academic motivation during the college transition. 2nd International Self-Determination Theory Conference (SDT), may 21-23, Ottawa, ON, Canada.

 

Charbonneau, M.-E., Guay, F., & Senécal, C. (may 2004). College student program changes: The role of self-determination, competence, relatedness and career indecision. 2nd International Self-Determination Theory Conference (SDT), may 21-23, Ottawa, ON, Canada.

 

Fernet, C., Senécal, C., & Guay, F. (may 2004). Motivation toward specific work tasks among elementary and high school teachers: Development and validation of the Work Tasks Motivation Scale for Teachers (WTMST). 2nd International Self-Determination Theory Conference (SDT), may 21-23, Ottawa, ON, Canada.

 

Delisle, M-N., Guay, F., Senécal, C., & Larose, S. (mai 2004). How self-Concept and motivation are related: Comparing self-determination theory with the diathesis-stress model. 2nd International Self-Determination Theory Conference (SDT), 21-23 may, Ottawa, ON, Canada.

 

Austin, S., Senécal, C., Fernet, C., & Guay, F. (may 2004). Development and validation of the Dietary Self-care Motivation Scale for Adolescents with Diabetes (DSMS-AD). 2nd International Self-Determination Theory Conference (SDT), 21-23 may, Ottawa, ON, Canada.

 

Julien, E., Senécal, C., & Guay, F. (may 2004). The role of autonomy support, self-determined motivation and coping strategies in adjustment of adults with type 2 diabetes. 2nd International Self-Determination Theory Conference (SDT), 21-23 may,Ottawa, ON, Canada.

 

Nouwen, A., Senécal, C., Austin, S., Fernet, C., & Guay, F. (april 2004). Motivational determinants of dietary self-care among adults with diabetes. 9e Congrès annuel du PsychoSocial Aspects of Diabetes, april 23-25, Amsterdam, Netherlands.

 

Ratelle, C. F., Guay, F., Larose, S., & Senécal, C. (march 2004). Developmental trajectories of academic motivation during school transition. Groupe de recherche sur l'inadaptation psychosociale chez l'enfant (GRIP), march 30th to april 6th, Montreal, QC, Canada.

 

Duchesne, S., Larose, S., & Guay, F. (march 2004). Trajectories of academic functioning from elementary to middle school: What is the influence of the student's familial and personal characteristics? 10e Congrès biennal de la Society for Research on Adolescence (SRA), march 11-14, Baltimore, USA.

 

Larose, S., Ratelle, C., Guay, F., & Senécal, C. (march 2004). Perceived competence in sciences and mathematics and the role of academic support during late adolescence. 10e Congrès biennal de la Society for Research on Adolescence (SRA), march 11-14, Baltimore, USA.

 

Guay, F., Delisle, M-N., Julien, E., & Senécal, C. (january 2004). Is self-esteem simply an affective evaluation of how one is socially accepted? A test of sociometer theory predictions. 5e Congrès annuel de la Society for Personality and Social Psychology (SPSP), Austin, TX, USA.

 

Ratelle, C., Guay, F., Larose, S., & Senécal, C. (january 2004) Developmental trajectories of academic motivation during transition from high school to college: A semi-parametric group-based approach. 5e Congrès annuel de la Society for Personality and Social Psychology (SPSP), Austin, TX, USA.

 

Senécal, C., Austin, S., Fernet, C., Nouwen, A., & Guay, F. (january 2004), Motivational determinants of dietary self-care among adults with diabetes. 5e Congrès annuel de la Society for Personality and Social Psychology (SPSP), Austin, TX, USA.

 

Duchesne, S., Larose, S., & Guay, F. (november 2003). Relation mère-enfant et ajustement aux études collégiales: Une perspective développementale. 26e Congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie (SQRP), Montreal, QC, Canada.

 

Fernet, C., Guay, F., & Senécal, C. (november 2003). Les déterminants de la motivation au travail: Le rôle de l'organisation du travail et des besoins psychologiques de l'individu. 26e Congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie (SQRP), Montreal, QC, Canada

 

Gauthier, L., Senécal, C., & Guay, F. (november 2003). Construction et validation de l'Échelle de Motivation à Avoir un Enfant (ÉMAE). 26e Congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie (SQRP), Montreal, QC, Canada.

 

Delisle, M.-N., Guay, F., Senécal, C., & Larose, S. (november 2003). Comparaison du modèle basé sur la théorie de l'autodétermination au modèle stress-diathèse en regard de la performance des élèves. 26e Congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie (SQRP), Montreal, QC, Canada.

 

Ratelle, C., Duchesne, S., Larose, S., & Guay, F. (november 2003). Trajectoires d'ajustement aux études collégiales et contexte familial. 26e Congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie (SQRP), Montreal, QC, Canada.

 

Guay, F., Mallette, S., & Senécal, C. (may 2003). Does school motivation predict work motivation over and above the work climate and personality characteristics? A five-year longitudinal study among college students. 11th biennial European Congress on Work and Organizational Psychology, Lisbon, Portugal.

 

Senécal, C., Fernet, C., & Guay, F. (may 2003). The relation between self-determination and burnout: How does autonomous regulation moderates it? 11th biennial European Congress on Work and Organizational Psychology, Lisbon, Portugal.

 

Duchesne, S., Larose, S., & Guay, F. (april 2003). Mother-child interactions and adjustment to college: A developmental perspectives. 70e Congrès biennal de la Society for Research on Child Development (SRCD), Tampa, USA.

 

Larose, S., Guay, F., & Ratelle, C. F. (april 2003). Parental scientific involvement and students' integration into science programs in college. 70e Congrès biennal de la Society for Research on Child Development (SRCD), Tampa, USA.

 

Delisle, M-N., Senécal, C., Guay, F., & Larose, S. (november 2002). Étude des différences entre les filles et les garçons en regard de leur motivation et de leur concept de soi scolaire. 25e Congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie (SQRP), Trois-Rivières, QC,Canada.

 

Duchesne, S., Larose, S., Guay, F., Vitaro, F., & Tremblay, R. E. (november 2002). Engagement scolaire des jeunes en transition aux études secondaires: Quelle est la contribution des caractéristiques personnelles et familiales ? 25e Congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie (SQRP), Trois-Rivières, QC, Canada.

 

Duchesne, S., Larose, S., Guay, F., Vitaro, F., & Tremblay, R. E. (november 2002). Problèmes de comportement et transition aux études secondaires: Quelle est la contribution des expériences scolaires antérieures? 25e Congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie (SQRP), Trois-Rivières, QC, Canada

 

Fernet, C., Guay, F., & Senécal, C. (november 2002). La motivation non autodéterminée est-elle vraiment nuisible à la santé psychologique ? 25e Congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie (SQRP), Trois-Rivières, QC, Canada.

 

Julien, É., Senécal. C., & Guay, F. (november 2002), Comment le milieu académique peut-il contribuer au bien-être psychologique des étudiants ? Une perspective motivationnelle. 25e Congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie (SQRP), Trois-Rivières, QC, Canada.

 

Larose, S., Guay, F., & Senécal, C. (november 2002). Pratiques pédagogiques des enseignants du secondaire et du cégep et sentiments de compétence, d'appartenance et d'autodétermination des élèves en période de transition. 25e Congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie (SQRP), Trois-Rivières, QC, Canada

 

Mallette, S., Guay, F., & Senécal, C. (november 2002). Étude comparative du développement de la motivation scolaire entre les élèves inscrits dans un programme d'éducation internationale et les élèves inscrits dans un programme d'éducation régulier, au primaire. 25e Congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie (SQRP), Trois-Rivières, QC, Canada.

 

Fernet, C., Senécal, C., & Guay, F. (june 2002). Coping with job demands: The role of self-determination and job control in the prediction of emotional exhaustion and personal accomplishment. 14e Congrès annuel de l'American Psychological Society (APS), New Orleans, USA.

 

Gauthier, L., Senécal, C., Julien, É., & Guay, F. (june 2002). Work environment and work motivation: The role of reflected appraisals and self-system processes. 14e Congrès annuel de l'American Psychological Society (APS), New Orleans, USA.

 

Guay, F., Senécal, C., & Gauthier, L. (june 2002). Predicting career indecision: A self-determination theory perspective. 14e Congrès annuel de l'American Psychological Society (APS), New Orleans, USA.

 

Julien, É., Guay, F., Senécal, C., & Vallerand, R. J. (june 2002). Self-determination and psychological distress: A test of three theoretical models. 14e Congrès de l'American Psychological Society (APS), New Orleans, USA.

 

Senécal C., Julien, É., Gauthier, L., & Guay, F. (june 2002). Do psychological needs have the same importance for everyone's well-being? A comparative analysis between economically advantaged and disadvantaged individuals. 14e Congrès Annuel de l'American Psychological Society (APS), New Orleans, USA.

 

Larose, S., Guay, F., Senécal, C., Ducharmes, R., Perron, M., & Veillette, S. (may 2002). Les déterminants familiaux scolaires et motivationnels de l'intégration des élèves dans les programmes d'études et carrières scientifiques. Fond québécois de la recherche sur la nature et les technologies. Cégep F.-X. Garneau, Québec, QC, Canada.

 

Duchesne, S., Larose, S., Tarabulsy, G. M., & Guay, F. (april 2002). Intergenerational transmission of attachment style during adolescence. 9e Congrès biennal de la Society for Research on Adolescence (SRA), Nouvelle Orléans, USA.

 

Boivin, M., Guay, F., & Cantin, S. (april 2001). Peer rejection and peer victimization during childhood: Evidence of their causal ordering and developmental trajectories. In M. Brengden & F. Vitaro (Chairs), Longitudinal trajectories of problematic peer experiences and adjustment problems: Patterns, correlates, and consequences. Symposium presented at the biennial meeting of the Society for Research in Child Development, Minneapolis, USA.

 

Delisle, M.-N., Guay, F., Senécal, C., & Larose, S. (october 2001). Une analyse de la spécificité de la motivation et du concept de soi scolaire en regard de la performance des élèves en mathématiques, en sciences et en français. 24e Congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie (SQRP), Chicoutimi, QC, Canada.

 

Delisle, M.-N., Guay, F., & Senécal, C. (october 2001). Une analyse multidimensionnelle de la motivation scolaire des étudiants admis dans les programmes de sciences et de technologies scientifiques au collégial. 24e Congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie (SQRP), Chicoutimi, QC, Canada.

 

Fernet, C., Senécal, C., & Guay, F. (october 2001). Diminuer l'épuisement émotionnel et favoriser le sentiment d'accomplissement au travail : Un test de la version dynamique du modèle « Demande-Autonomie au Travail ». 24e Congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie (SQRP), Chicoutimi, QC, Canada.

 

Gauthier, L., Senécal, S., Julien, É., & Guay, F. (october 2001) .Les évaluations réfléchies d'un individu peuvent-elles nous permettre de mieux comprendre sa motivation au travail ? 24e Congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie (SQRP), Chicoutimi, QC, Canada.

 

Julien, E., Delisle, M-N., Guay, F., & Senécal, C. (october 2001). L'influence d'un succès ou d'un échec académique sur les processus du soi et l'humeur dépressive. 24e Congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie (SQRP), Chicoutimi, QC, Canada.

 

Ducharme, R., Larose, S., Guay, F., Senécal, C., Perron, M., Veillette, S., Soucy, N., & Paquet Gagnon, P. A. (june 2001). La socialisation scientifique des adolescents nouvellement admis dans les programmes de sciences et technologies au collégial. 21e colloque de l'Association Québécoise de Pédagogie Collégiale (AQPC), Jonquière, QC, Canada.

 

Larose, S., Guay, F., Paquet Gagnon, P. A., Ducharme, R., Soucy, N., Senécal, C., Perron, M., & Veillette, S. (may 2001). La socialisation scientifique et la qualité du processus décisionnel des adolescents nouvellement admis dans les programmes scientifiques et technologiques au collégial. Colloque 2001 de l'Ordre des Conseillers et Conseillières d'Orientation et des Psychoéducateurs et Psychoéducatrices Du Québec (OCCOPPQ), St-Hyacinthe, QC, Canada.

 

Gauthier, L., Senécal, C., & Guay, F. (october 2000). Le rôle de l'étudiant et du superviseur dans le développement de la procrastination académique : Une analyse médiationnelle des évaluations réfléchies et de l'autorégulation lors des études de maîtrise. 23e Congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie (SQRP), Hull, QC, Canada.

 

Julien, E., Guay, F., Senécal, C., & Vallerand, R. J. (october 2000). Une analyse longitudinale du lien entre la motivation et la santé mentale. 23e Congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie (SQRP), Hull, QC, Canada.

 

Nadeau, M-F., Senécal, C., & Guay, F. (october 2000). Les déterminants de la procrastination académique : Un modèle motivationnel du contexte familial et des processus du soi. 23e Congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie (SQRP), Hull, QC, Canada.

 

Brunel, P. C., Chantal, Y., Guay, F., & Vallerand, R. J. (june 2000). Where does situational motivation come from? A test of top-down effect in natural conditions. Congrès annuel de la North American Society for the Psychology of Sport and Psysical Activity (NASPSPA), San Diego, USA.

 

Brunel, P.C., Chantal, Y., Guay, F., & Vallerand, R. J (july 2000). D'où provient la motivation situationnelle? Analyse de l'effet Top Down en situation naturelle. Congrès international de la Société Française de psychologie du Sport (SFPS), Paris, France.

 

Nadeau, M-F., Senécal, C., & Guay, F. (november 1999). Quels sont les déterminants de l'estime de soi ? : Une étude comparative des théories de l'autodétermination et du sociomètre. 22e Congrès annuel de la Société Québécoise pour la Recherche en Psychologie (SQRP), Québec, QC, Canada.

 

Guay, F., & Vallerand, R. J. (août 1998). On the assessment of situational intrinsic and extrinsic motivation: The Situational Motivation Scale (SIMS). 106e Congrès annuel de l'American Psychological Association (APA), San Francisco, CA,États-Unis.

 

Guay, F., Vallerand, R. J., & Fortier, M. S. (mai 1998). La motivation est-elle un facteur important pour comprendre le phénomène de l'abandon scolaire? 66e Congrès annuel de l'Association Canadienne Française pour l'Avancement de la Science (ACFAS), Québec, QC, Canada.